Ik begeleid en coach kinderen en jongeren vanaf 8 jaar die:
Voor scholen &
andere professionals
Begeleiding en coaching
- Moeilijk verstaanbaar gedrag laten zien (zowel internaliserend als externaliserend)
- Een bepalende invloed op de groepsdynamiek hebben
- Door verschillende redenen vast (dreigen te) lopen op school (en/of op andere gebieden in de maatschappij)
- Met faalangst of onzekerheid kampen
- Neerslachtige gevoelens hebben
- Een uitdaging hebben bij de overgang van basis- naar voortgezet onderwijs of van voortgezet naar middelbaar beroepsonderwijs
Er kunnen uiteraard ook allerlei andere redenen zijn, waarbij (ambulante) begeleiding en/of coaching effectief kan zijn voor het kind of de jongere. Neem hierbij gerust contact met mij op.
Mijn expertise ligt zeker niet alleen, maar wel in het bijzonder bij kinderen en jongeren met een licht verstandelijke beperking.
Overige diensten
Naast het begeleiden en coachen van individuele kinderen en jongeren, ben ik ook inzetbaar voor het begeleiden van groepen en tijdelijke opdrachten m.b.t. de ondersteuning binnen het onderwijs.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Ondersteunen bij het creëren van een positieve groepsdynamiek
- Supportgroep opzetten bij pestgedrag in een klas
- Begeleiden/coachen van docenten bij leerlingen met moeilijk verstaanbaar gedrag
- Traumasensitief lesgeven
- Culturele gespreksvoering
- Observaties
- Tijdelijke opdrachten en/of vervanging m.b.t. de ondersteuningsstructuur binnen de organisatie
- Enz…
Neem hierover gerust contact met mij op, ik denk graag mee.
Manier van werken
Ik werk vanuit de oplossingsgerichte benadering. In plaats van te kijken naar wat er misgaat, wordt er gekeken naar wat er (al) wel werkt en hoe dat verder ontwikkeld kan worden.
Vanuit mijn opleiding Jeugd Breincoach begeleid ik jongeren effectief bij het ontwikkelen van de executieve functies;
- Plannen en organiseren,
- Flexibiliteit
- Motivatie
- Werkgeheugen
- Realistisch zelfbeeld
- Impulsbeheersing en emotieregulatie
Om te onderzoeken wat het kind of de jongere nodig heeft, is observatie in de klas één van de onderdelen van de coaching, waarbij ik o.a. meekijk naar de prikkelverwerking. Hierbij kijk ik hoe het kind of de jongere omgaat met alle prikkels die het in de klas krijgt, zoals geluiden, beelden of aanrakingen. Het is het proces waarbij het brein deze prikkels verwerkt en bepaalt hoe hierop te reageren. Als een kind of jongere te veel of te weinig prikkels krijgt, kan dit invloed hebben op het gedrag en de concentratie. Het is belangrijk om te weten wanneer een kind of jongere onder- of overprikkeld is, zodat de juiste ondersteuning geboden kan worden.
Samen met het kind of de jongere wordt er gezocht naar het doel wat hij/zij in de toekomst wil bereiken (stip aan de horizon). We maken hierbij een plan hoe we daar in kleine haalbare stappen naartoe kunnen werken. Op deze manier wordt het kind of de jongere weer op weg geholpen om het uiteindelijk weer zelf te kunnen doen. Er wordt hierbij vooral ingezet op de krachten en talenten van het kind of de jongere.
Aan de hand van de complexiteit van de hulpvraag, wordt er gekeken of er een coachingstraject of een ambulant begeleidingstraject opgestart wordt. Coaching is minder intensief en voornamelijk gericht op het kind of de jongere zelf. Bij ambulante begeleiding zal ook het systeem om het kind of de jongere heen meegenomen worden. Ik ben SKJ geregistreerd, wat betekent dat ik de ervaring, kennis en vaardigheden heb om passende hulp te bieden aan kinderen en jongeren in complexe situaties.
Het kind of de jongere weet zelf het beste hoe hij/zij in elkaar zit en waar zijn/haar kracht ligt. Daarbij kan het wel helpend (en soms ook noodzakelijk) zijn om het netwerk om hem/haar heen te betrekken in de begeleiding om het kind of de jongere nog meer in zijn/haar kracht te laten staan. Dit kunnen de ouder(s)/verzorger(s), de leerkracht, maar mogelijk ook andere belangrijke personen in de omgeving van het kind of de jongere zijn. Op welke manier het netwerk betrokken wordt bij ambulante begeleiding, is afhankelijk van de hulpvraag en zal altijd eerst afgestemd worden met het kind of de jongere.
We Ontdekken samen wat jij nodig hebt om het uiteindelijk weer helemaal zelf te kunnen!
Voor meer info, bel mij gerust of vul het contactformulier in. Van harte welkom!