Tijdens mijn opleiding Pedagogiek in 2005 ben ik begonnen als preventiewerker in het onderwijs. Ik kwam hierdoor op alle soorten en vormen van onderwijs. Tijdens dit werk werd het voor mij steeds duidelijker dat ik graag met jongeren aan de slag wilde gaan die net even wat extra’s nodig hebben. Jongeren met moeilijk verstaanbaar gedrag, complexe thuissituaties, overvraging vanuit de maatschappij, enz.
Na mijn opleiding Pedagogiek ben ik gaan werken in het voortgezet speciaal onderwijs met jongeren die vanwege hun gedrag niet mee konden komen in het regulier onderwijs. Na een aantal jaar heb ik de overstap gemaakt naar het praktijkonderwijs. De eerste jaren werkte ik als mentor en AVO-docent. Na het afronden van mijn opleiding Special Educational Needs met als specialisatie gedrag in 2016, ben ik zorgcoördinator geworden binnen het praktijkonderwijs. In deze functie werkte ik samen met de jongere, de ouders, de mentor en (indien betrokken) hulpverlening. Om op deze manier met elkaar de best passende ondersteuningsbehoeften van de jongere in complexe situaties in kaart te brengen en uit te voeren. Sinds 2023 werk ik als leerlingcoach binnen het praktijkonderwijs, waarbij ik samen met de leerling werk aan individuele doelen.
Op deze school zijn vele nationaliteiten vertegenwoordigd. Dit betekent in de praktijk dat deze jongeren vaak tussen verschillende culturen (thuis, school, straat) balanceren en dit vraagt een specifieke aanpak. Hierop heb ik mij o.a. gespecialiseerd in het begeleiden van nieuwkomers, waarbij zij passende ondersteuning krijgen bij het integreren in een nieuwe cultuur en omgeving. Hierbij valt o.a. te denken aan traumasensitief lesgeven. Ter aanvulling hierop ben ik SKJ geregistreerd, wat betekent dat ik de ervaring, kennis en vaardigheden heb om passende hulp te bieden aan kinderen en jongeren in complexe situaties.
In 2024 heb ik de opleiding tot Jeugd Breincoach behaald, wat betekent dat ik kinderen en jongeren begeleid op het gebied van de ontwikkeling van de executieve vaardigheden. Zoals het leren omgaan met impulsbeheersing en emotieregulatie, maar ook bij het ontwikkelen van het werkgeheugen, het zelfbeeld, flexibiliteit, motivatie of plannen en organiseren. Daarnaast heb ik mij verdiept in de prikkelverwerking bij kinderen en jongeren. Dit geeft aan hoe een kind of jongere omgaat met dingen die het voelt, hoort of ziet, zoals geluiden of aanrakingen. Het brein verwerkt deze prikkels en zorgt ervoor dat het goed reageert. Als er te veel of te weinig prikkels zijn, kan het gedrag of de concentratie van het kind veranderen. Het is belangrijk om te merken wanneer een kind te veel of te weinig prikkels krijgt, zodat de juiste ondersteuning geboden kan worden.